MAĞAZA ATMOSFERİ Dersi SANAL MAĞAZALARDA ATMOSFER soru cevapları:

Toplam 59 Soru & Cevap
PAYLAŞ:

#1

SORU: İnternette gezinen kullanıcılarda tatmin yaratan unsurlar (e-tatmin unsurları) nelerdir?


CEVAP: E-tatmin unsurları önem sırasına göre aşağıdaki gibi sıralanabilir: • Kolaylık, • Site tasarımı, • Finansal güvenlik, • Ürün sunumu ve ürünle ilgili bilgiler

#2

SORU: Görsel sunumun kapsamı nedir?


CEVAP: Web sitesinde müşterinin görme duyusuna hitap eden her şey (mağaza içi düzeni, ürünlerin sergileniş biçimi, sunulan ürün çeşidi, miktarı, ürünlerin teşhir ediliş biçimi, mağaza ismi, mağaza önü, vitrin, vs.) görsel sunum kapsamındadır.

#3

SORU: Sanal mağazaları fiziksel mağazalardan ayıran diğer unsurlar nelerdir?


CEVAP: Sanal mağazaları fiziksel mağazalardan ayıran diğer unsurlar: alışveriş maliyeti (ulaşım ve zaman), fiziksel olarak ve alışveriş ortamına ilişkin uzaklık, tüketicinin çevresel uyarıcıları kontrol etme derecesi (örneğin sıcaklık), çevresel uyarıcıların farklı olması (internette ağırlıklı olarak görsel), coğrafik sınırlar ve insanlarla ilişkinin düzeyidir (internette hiç yok veya çok sınırlı). İnternet üzerinden alışveriş zaman ve çaba açısından tasarruf sağlar, maliyetlerin düşük olmasından dolayı ürün fiyatları daha uygundur, fakat taşıma maliyetleri daha fazladır (ki bu son anda sipariş verilirken keşfedilir). Sanal mağazalar tüketiciye bir tuşu tıklamalık uzaklıktadır ve tüketicinin çevresel uyarıcıları kontrol etme şansı (içinde bulunduğu gerçek ortam) daha fazladır. Ancak sanal ortamı kontrol etme şansı fiziksel bir mağazadaki ortamı kontrol etme şansından daha azdır. Sanal mağazalarda sunulan uyarıcılar, ortamın farklı olmasından dolayı fiziksel mağazadakilerden daha değişiktir. Bilgi arama açısından sanal mağazalar kullanıcıya mesafe olarak çok yakındır; fakat sipariş verildiğinde coğrafik mesafenin önemi artar (taşıma maliyetleri ve teslimat süresi artar). İnsanlarla ilişki düzeyi incelendiğinde, fiziksel mağazalarda ilişki düzeyi yüksek iken, sanal mağazalarda oldukça sınırlıdır.

#4

SORU: Webmosfer nedir? Unsurları nelerdir?


CEVAP: Web sitesi atmosferi “webmosfer” olarak da bilinir. Webmosferi oluşturan unsurlardan bazıları: sitenin kullanışlı olması, sitenin yapısı, sitenin görünümü, başka sitelere bağlantılar (linkler) ve arama motorudur

#5

SORU: Eroglu, Machleit ve Davis modelinde ele alınan düşük iş amaçlı ipuçlarına örnekler vererek amaçlarını açıklayınız.


CEVAP: Düşük iş amaçlı ipuçları; renkler, hatlar, fon desenleri, yazı türleri ve şekilleri, animasyon, müzik ve diğer sesler, eğlence (oyunlar, yarışmalar), ürüne ait olmayan resimler (sitede dekorasyon amaçlı yer alır), Web sayacı, site ödülleri ve unvanlardan oluşur. Söz konusu ipuçları hedonik (hazcı) alışverişi ve deneyim pazarlamasını tetikler. Geleneksel (fiziksel) mağazaların internet sitelerinde düşük iş amaçlı ipuçları kullanılarak, tüketiciye fiziksel mağazada yaşanan deneyimler ve duygular hatırlatılmaya çalışılabilir.

#6

SORU: İnternet üreticiler ve perakendeciler için nasıl bir fırsat yaratmıştır?


CEVAP: Son yıllarda internet kullanımının artması ile birlikte üreticiler ve perakendeciler için tüketicilere ulaşmada alternatif bir kanal ortaya çıkmıştır. İnternet, tüketicilere zaman kazandıran ve kolaylık sağlayan yeni bir alışveriş kanalı olarak görülebilir. Böylece müşteri az bir çaba sarf ederek istediği satıcıları/ürünleri bulabilir, ürünleri istediği gibi inceleyip birbiri ile karşılaştırabilir ve satın alabilir.

#7

SORU: Satış ajanlarını rolünü açıklayınız.


CEVAP: Satış ajanları fiziksel mağazalardaki satış elemanlarının benzeri bir rolü üstlenirler ve tüketicilerin ürün hakkında kolaylıkla bilgi toplamasını sağlarlar.

#8

SORU: Araştırmalara göre internetten en çok satın alınan ürünler hangileridir?


CEVAP: İnternet üzerinden en fazla satın alınan ürünler ABD’de kitap, CD, bilgisayar ve seyahat (hizmeti) iken, Almanya’da kitap, CD, giyim eşyası, elektronik eşya, sinema ve tiyatro biletleridir.

#9

SORU: Araştırmalara göre tüketicilerin çevrimiçi alışveriş yapma niyetlerini olumlu etkileyen faktörler nelerdir?


CEVAP: Bir işletmenin ürünlerini cazip bulan ve sitesini “yenilikçi”, “keyifli”, “kişisel” veya “kullanışlı” olarak değerlendiren tüketiciler söz konusu çevrimiçi mağazadan alışveriş yapmaya niyetli olduklarını belirtmişlerdir.

#10

SORU: Fiziksel mağazalarda yer alan satış noktası teşhir malzemeleri nelerdir?


CEVAP: Fiziksel mağazalarda yer alan satış noktası teşhir malzemelerinin bazıları: afişler, flamalar, fotoğraflar, kurdelalar, şeritler, işaret levhaları, hareketli ışıklandırmalar, yapışkan bantlar, dönkartlar, çıkartmalar, teşhir standları ve fiyat kartlarıdır.

#11

SORU: Webmosfer unsurlarının tüketici davranışı üzerinde ne gibi etkileri vardır?


CEVAP: Söz konusu unsurların tüketici davranışı üzerindeki etkileri; tüketicinin siteyi yeniden ziyaret etme ve sitede gezinme isteğinin artması, site ziyareti deneyiminin olumlu olması, öğrenme miktarının artması ve kendini internet ortamına yoğunlaştırması şeklinde sıralanabilir.

#12

SORU: Sanal mağazada görsel sunum niçin önemlidir?


CEVAP: Sitede oluşturulan ortamın cazip olması ve kullanılan uyarıcıların sayıca fazla ve uygun olması, müşterilerin sitede gezinme isteğini artırır, onların sitede daha fazla zaman geçirmelerine ve siteyi daha sık ziyaret etmelerine sebep olur. Bu nedenle, özel günlerde fiziksel mağazalarda yaratılan özgün atmosferler sanal mağazalarda da yaratılabilir.

#13

SORU: Sanal mağazanın ana sayfasında dikkat edilmesi gereken unsurlar nelerdir?


CEVAP: Sanal mağazanın ana sayfasında dikkat edilmesi gereken unsurlar aşağıdaki gibidir: • Mağaza ismi göze çarpacak şekilde ortaya çıkmalıdır. • Mağazanın pazardaki konumu vurgulanmalıdır. • Davetkar olmalıdır. Ana sayfa müşteriyi siteye çekmelidir. • Mağazaya giriş kolay olmalıdır. • Mağazanın taşıdığı ürün sınıflarının tümü ana sayfada gösterilmelidir. • Grafikleri “vitrin” olarak, ikonlar (göstergeler) ise “giriş noktası” olarak kullanılmalıdır. • Ayırt edici bir kimliğe ve “ruha” sahip olmalıdır. • Perakendecinin adres ve telefon numarasına yer verilmelidir. • Çeşitli arama motorları tarafından erişilebilir olmalıdır.

#14

SORU: Sanal mağazalarda kullanılan mağaza içi yerleşim düzeni türleri ve özellikleri nelerdir?


CEVAP: Sanal mağaza yerleşim türleri ve özellikleri aşağıda aktarılmaktadır: • Izgara düzeni: Izgara düzenindeki bir sanal mağazayı ziyaret eden müşteriler satın almak istedikleri ürünlere ulaşabilmek için sitede belirli bir hiyerarşik yapıda gezinirler. • Serbest düzen: Serbest düzen kullanılan bir sitede müşteri, istediği ürüne hemen ulaşır. Ürüne ulaşmak için müşteri ya sanal mağazada yer alan arama motorundan faydalanır ya da her sayfada daimi olarak yer alan ürünün üzerini tıklar. • Yarış pisti düzeni: Yarış pisti düzeni kullanılan sanal mağazalarda müşteriler istedikleri ürüne ulaşabilmek için sitede belirli bir rotayı izlemeye zorlanırlar. Her bir sayfaya iki “koridor” konur ve müşterinin bu koridorlardan birini seçerek bir sonraki sayfaya geçmesi sağlanır.

#15

SORU: İyi bir site tasarımı nasıl olmalıdır?


CEVAP: İyi bir site tasarımından kastedilen, iyi organize edilmiş (karmaşık olmayan) ve basit arama özellikleri bulunan bir site yapısına sahip olmaktır. İnternet kullanıcısı rahat gezinebildiği, istediği bilgilere hemen ulaşabildiği, çok fazla çaba sarf etmeden alışveriş yapabildiği sitelerde gezindikçe tatmin duygusu artar. Ayrıca site tasarımının ilgi çekici, eğlendirici, merak uyandırıcı olması kullanıcının siteden zevk almasına, dolayısıyla orada daha fazla süre gezinmesine sebep olur.

#16

SORU: Sanal mağazalar ile fiziksel mağazalar arasında duyusal açıdan ne gibi farklılıklar bulunmaktadır?


CEVAP: Sanal mağazalar kendilerine özgü özellikleri nedeniyle, geleneksel yani fiziksel bir mağaza ortamına dayalı mağazalardan farklıdırlar. Geleneksel mağazalarda atmosfer yaratılırken, tüketicilerin beş duyusuna hitap edilerek ortamda daha uzun süre kalmaları sağlanır ve bu sayede satın almalar› teşvik edilir. Sanal mağazalarda yaratılan atmosferde, fiziksel mağazalardan farklı olarak beş duyuya değil, sadece iki duyuya - görme ve işitme - hitap edilebilmektedir.

#17

SORU: Perakendecilerin web sitesi düzenlemeleri genellikle nasıldır?


CEVAP: Genellikle ana sayfada işletme ile ilgili bilgiler sunulur, daha sonra perakendecinin sunduğu ürün kategorileri bu bilgileri izler ve kategorilerden biri seçilerek ürünlerin küçük birer resmine ulaşılır; bu resimler tıklanarak daha detaylı bir inceleme gerçekleştirilebilir ve son olarak sipariş işleme ile ilgili sayfalara ulaşılır.

#18

SORU: Sanal mağazalarda satış noktası teşhir malzemesi olarak neler kullanılabilir?


CEVAP: Sanal mağazalarda satış noktası teşhir malzemeleri olarak renkli “afişler”, duyuru panoları, işaretler, grafikler, resimler, haberler, logolar, reklamlar, vb. kullanılabilir.

#19

SORU: Tüketicinin sitede kalma ve gezinme isteğini güdüleyen unsurlar nelerdir?


CEVAP: Sanal mağazalarda yaratılan atmosfer tüketici davranışını etkiler. Tüketici sanal mağazada kendisini ne kadar iyi hisseder, ne kadar kolay bilgi toplar, ne kadar rahat dolaşır ve ne kadar farklı bir deneyim yaşarsa, sitede kalma ve gezinme isteği o oranda artar. Bu nedenle sanal mağazalarda uygun ve hoşa giden atmosferlerin yaratılması tüketicide olumlu tepkiler yaratır. Sitede sunulan bilgiler etkili ise, kullanıcılar siteyle daha fazla ilgilenirler. Benzer bir şekilde site kolay kullanılabiliyorsa, gezinmede fazla problem yaratmıyorsa, arama motoruna sahipse, kullanıcılar siteyi incelemek için daha fazla çaba sarf ederler ve site ile ilgili olumlu hisler beslerler.

#20

SORU: Sanal mağazaların sembollerin kullanılmasını boyutunu tanımlayınız


CEVAP: Sembollerin kullanımı, sanal ortamda kullanıcıya site hakkında bilgi veren sinyaller, afişler, resimler, kelimeler, vb.dir. Bu araçlar sitede gezinmeyi ve bilgi toplamayı kolaylaştırır.

#21

SORU: Sanal mağazaların sosyal unsur boyutunu tanımlayınız


CEVAP: Sosyal unsurlar fiziksel mağazada satış elemanları ve diğer müşterilerden oluşurken, sanal ortamda tüketiciye yardım eden satış ajanları (alışveriş eden tüketicilerin bilgi almasını ve satın alma kararını kolaylaştıran interaktif araçlar) ve tüketici topluluklarıdır.

#22

SORU: Eroglu, Machleit ve Davis tarafından geliştirilen sanal mağaza atmosferine tüketicilerin tepkisi ile ilgili modeli açıklayınız


CEVAP: Modele göre çevrimiçi ipuçları tüketicide tepkisel ve bilişsel içsel durumlar yaratır ve tüketicinin bu durumu onun yanaşma veya kaçınma davranışlarına sebep olur. Model incelenecek olursa, “uyarıcı” bölümünde internet sitesindeki çevresel ipuçları iki farklı türdedir: yüksek iş amaçlı veya düşük iş amaçlı ipuçları. Yüksek iş amaçlı ipuçları, tüketicinin alışveriş eylemini kolaylaştıran ve alışverişi tamamlamasına yardımcı olan her türlü site bilgisini (sözel veya resim) içerir. Düşük iş amaçlı ipuçları ise görece olarak alışveriş eyleminin tamamlanması ile ilgili olmayan site bilgileridir.

#23

SORU: Sanal mağaza modeli kaç unsurdan oluşur? Sıralayınız.


CEVAP: Sanal mağaza modeli beş unsurdan oluşur. Bu unsurlar: • Müşteri, • Sanal mağaza, • Tedarikçi, • Banka, • Lojistik şirketleri.

#24

SORU: Sanal mağazalarda ödeme işleminin geleneksel mağazalara kıyasla daha karmaşık olmasının sebepleri nelerdir?


CEVAP: Karmaşıklığın sebepleri aşağıda aktarılmıştır: • İnternet üzerinden alışveriş yapan müşteriler güvenlik ve mahremiyet konusunda, fiziksel mağazadan alışveriş yapanlara göre daha hassastırlar. • İnternet üzerinden alışveriş yapan müşteriler, ödeme yapabilmek için fiziksel mağazadan alışveriş yapanlara göre daha fazla çaba harcamak zorunda kalırlar. • İnternet üzerinden alışveriş yapan müşteriler taşıma maliyetlerini öğrendiklerinde şaşkınlık yaşayabilirler. Ödeme noktasına varana kadar teslimat maliyetleri ile ilgili hiçbir bilgi verilmezken, burada belirtilen fiyatlar müşteriler tarafından yüksek bulunabilmektedir.

#25

SORU: Sanal mağaza önü ne demektir?


CEVAP: Sanal mağaza önü web sitesinin ana sayfasıdır. Müşterinin sanal mağaza ile ilgili ilk izlenimi bu sayfa sayesinde oluşacağından, ana sayfa düzenine gerekli önem verilmelidir.

#26

SORU: Sanal alışveriş sürecini betimleyiniz


CEVAP: Herhangi bir ihtiyacı bulunan müşteri sanal mağazaya “adım atar”. Mağazada sunulan ürünleri istediği şekilde inceler ve gereken bilgilere sahip olur. Daha sonra alışveriş için geliştirilen yazılımları kullanarak satın almak istediği ürünleri seçer ve alışveriş sepetine atar. Satın alma işlemini gerçekleştirmek için alışveriş sepetinde yer alan ürünleri “tezgaha” koyar ve ödemesini kredi kartıyla yapar. Bu noktada banka devreye girerek, güvenilir bir şekilde ödeme yapılmasını sağlayan yazılım altyapısını sunar. Kredi kartı bilgileri bankaya ulaşınca gerekli onay verilir, ödeme gerçekleşir ve sipariş kesinleşir. Son aşamada sipariş bilgileri lojistik destek sağlayan firmaya eşzamanlı olarak gönderilerek ürünün tüketiciye ulaşması için gerekli işlemler başlatılır. Lojistik firması sipariş edilen ürünleri tedarikçiden veya depodan alarak müşterinin belirtmiş olduğu adrese teslim eder. Böylece alışveriş tamamlanmış olur.

#27

SORU: Eroglu, Machleit ve Davis modelinde ele alınan yüksek iş amaçlı ipuçlarına örnekler vererek amaçlarını açıklayınız.


CEVAP: Yüksek iş amaçlı ipuçlarına örnek olarak; ürünün fiyatı, satış şartları, teslimat ve iade politikaları, ürünün resimleri, sitede gezinmeyi kolaylaştıran unsurlar (örneğin, site haritası) verilebilir. Yüksek iş amaçlı ipuçlarının amacı, tüketiciye satın almada (ve alışverişte) kolaylık sağlamaktır; dolayısıyla “faydacı tüketim” tatmin edilmeye çalışılır.

#28

SORU: Sanal mağaza içi tasarımı nasıl olmalıdır?


CEVAP: Genel olarak mağaza içi tasarımı mağaza ortamını yaratır. Kullanılan renkler, “demirbaş”, müzik (ses), “koridor genişliği” sanal mağaza atmosferini etkileyen unsurların bazılarıdır. “Demirbaş” web sitesinin ne kadar yalın veya karmaşık olduğu ile ilgilidir. “Koridor genişliği” ise sitenin ne kadar kalabalık göründüğü ve kullanılan yazıların ve resimlerin büyüklükleri ile ilgilidir. Sanal mağaza içi tasarımında aşağıda belirtilen unsurlara da yer verilmelidir: • Sitenin kullanımı ile ilgili talimatlar, • İşletme hakkında bilgi, • Ürünlerin ikonları, • Haberler, • Alışveriş arabası, • Ürün arama motoru, • Fiziksel ürünün yeri (mevcut ise), • Müşterinin giriş yapacağı talimat (login).

#29

SORU: Sanal ortamda ideal mağaza düzeni nasıl olmalıdır?


CEVAP: Sanal ortamda doğru bir mağaza düzeninin kullanılması alışveriş eden tüketicinin karmaşadan uzak, rahat bir şekilde hareket etmesini sağlar. Sitede müşteriye belirli oranda ürün çeşidi sunulmalı fakat müşteri ürünlerle boğulmamalıdır. Ayrıca ana sayfada çok miktarda bağlantının (link) bulunması da sitenin kullanımını zorlaştırır. Her bir sayfada belirli oranda ürün bulunmalı, tüm ürünler tek bir sayfada yer almamalıdır. Bunun tam tersine de dikkat edilmeli; her bir sayfada tek bir ürün gösterilerek tüketici sürekli yeni sayfalara geçmeye zorlanmamalıdır (her yeni sayfanın açılması zaman gerektirir ve müşteri bir süre sonra beklemekten sıkılır ve siteden çıkar). En doğru strateji, müşterinin ihtiyaç duyduğu miktarda ürün çeşidinin ana sayfada yer alması, ilgili ürünlere ve ürün çeşitlerine

#30

SORU: Mağaza düzeninin yapısı tüketici algılarını nasıl etkiler?


CEVAP: Mağaza düzeninin resmi bir yapıda olması (ızgara düzeni) veya rahat olması (serbest düzen) tüketici algılarını farklı bir şekilde etkiler. Izgara düzeninde oldukça resmi bir yapı bulunduğundan tüketici yüksek miktardaki ürünü bir arada, düzenli bir şekilde bulur fakat belirli koridorlara/reyonlara girmek ve mağaza içinde belirli bir rotayı izlemek zorunda kalır. Serbest düzende ise mağaza ortamı rahattır, tüketici istediği şekilde mağaza içinde gezinir, istediği ve ilgisini çeken ürünleri hemen görür ve o bölgeye rahatlıkla gider. Dolayısıyla ızgara düzenindeki bir mağaza ister istemez resmi ve soğuk bir atmosfer yaratırken, serbest düzendeki bir mağaza daha sıcak ve samimi bir ortama sahiptir.

#31

SORU: Sanal mağaza tasarımında arama motorunun rolü nedir?


CEVAP: Sanal mağaza tasarımında arama motoru, adeta fiziksel mağazalardaki satış elemanı gibidir. Her bir sayfada arama motorunun bulunması, müşterinin sitede kaybolması durumunda tekrar yönünü bulmasını sağlar.

#32

SORU: Sautter, Hyman ve Lukosius’un webmosferin tüketici davranışına etkisi üzerine geliştirdiği modeli açıklayınız.


CEVAP: Bu modele göre uyarıcı kısmı aslında iki farklı ortam içermekte (sanal mağaza ve kullanıcının çevresi), dolayısıyla içsel durumlarda “televarlıktan (bireyin kendisini ne oranda sanal ortamda hissettiği)” bahsedilmesi gerekmektedir ve tepki alışveriş eden tüketicinin motivasyonuna bağlıdır. Sanal mağazalarda gezinen tüketici hem sanal mağaza ortamında yer alır; hem de internete eriştiği ortamda bulunur. İnternete eriştiği ortam ne kadar sakin ve ilgi dağıtıcı değilse, tüketici o oranda sanal mağaza ortamına odaklanabilir.

#33

SORU: Mağaza içi düzen türlerinin kendilerine özgü avantajları nelerdir?


CEVAP: Farklı düzen türleri tarafından sağlanan avantajlar şu şekilde özetlenebilir: • Izgara düzeni rutin ve planlı alışverişi kolaylaştırır. • Serbest düzen tüketicilerin mağaza içinde geçirdikleri süreyi artırır ve rahat (kolay) hareket edilen bir düzen türüdür. • Yarış pisti ve butik düzeni farklı, ilgi çekici ve eğlendirici bir düzen türüdür.

#34

SORU: Sanal mağazalarda ödeme şekilleri nelerdir?


CEVAP: Sanal mağazalarda ödeme farklı şekillerde gerçekleştirilebilir. Ödeme araçları: • Kredi kartıyla ödeme, • Elektronik kredi kartlarıyla ödeme, • Elektronik para ile ödeme, • Elektronik çeklerle ödeme, • Açık hesap ile ödeme.

#35

SORU: Sanal mağaza tasarımında dikkat edilmesi gereken temel noktalar nelerdir?


CEVAP: Mağaza tasarımında dikkat edilmesi gereken noktaların başında, müşterinin mağazada aradığı ürünü hemen bulabilmesini sağlamak gelmektedir. Dolayısıyla sanal mağazalarda da fiziksel mağazalarda olduğu gibi ilgili ürünler bir arada sunulmalıdır. Örneğin, çoraplar iç çamaşırlarıyla, çikolatalar atıştırmalık yiyeceklerle, gazoz meşrubatlarla sunulmalıdır. Web sitesinde müşterinin gezinmesini kolaylaştırmak için yerel bağlantıların (sadece o siteye özgü, içsel bağlantılar) kullanılması gerekir. Yerel bağlantılar sayesinde müşteriye benzer fiyatlardaki ürünlere, birbirini tamamlayan ürünlere, mevcut ürüne göre farklı özellikler taşıyan ürünlere ve mevcut ürünün farklı çeşitlerine bağlantı sunulur. Böylece müşterinin ilgilendiği ürüne ait her türlü bilgiye ulaşması sağlanır.

#36

SORU: Televarlık kavramı neyi ifade eder?


CEVAP: Televarlık kavramı bireyin kendisini, içinde bulunduğu gerçek ortam yerine hangi oranda sanal ortamdaymış gibi hissetmesi ile ilgilidir.

#37

SORU: Sanal mağazalarda ne gibi boyutlar vardır?


CEVAP: İnternet mağaza ortamında canlılıktan, interaktiflikten (etkileşimlilik), sembollerin kullanımından ve sosyal unsurlardan söz edilebilir.

#38

SORU: Sanal mağazaların canlılık boyutunu tanımlayınız.


CEVAP: Canlılık, duyulara hitap eden çevresel bilgilerin zenginliğidir. Bu, arzu edilen bir durumdur fakat yüksek miktarda uyarıcının kullanılması hem fiziksel hem de sanal mağazalarda tüketiciyi yorar.

#39

SORU: Sanal mağazaların interaktiflik boyutunu tanımlayınız


CEVAP: İnteraktiflik (etkileşimlilik), bilgisayar ortamının kullanıcı kontrolüne tepki verme derecesi ve hassasiyetidir. Etkileşimin düşük olması kullanıcıda hayal kırıklığı yaratabilir ve zevk alma seviyesini azaltır.

#40

SORU:

Webmosfer nedir?


CEVAP:

Web sitesi atmosferi “webmosfer” olarak da bilinir. Webmosfer; sitenin
yapısı, kullanışlılığı,görünümü, linkleri ve arama motoru gibi unsurlardan oluşur.


#41

SORU:

İyi bir webmosferin faydası nedir?


CEVAP:

İyi bir webmosfer, site ziyaretçisinin siteden keyif almasına, siteye olumlu
duygular beslemesine neden olur. Bu da ziyaretçinin siteyi tekrar ziyaret etme,
sitede daha fazla zaman geçirme ve daha fazla bilgilenme olasılığını arttırır. 


#42

SORU:

İnternet kullanıcılarında tatmin yaratan unsurlar nelerdir?


CEVAP:

İnternette gezinen kullanıcılarda tatmin yaratan unsurlar (e-tatmin unsurlar›)
önem sırasına göre şöyle sıralanabilir (Szymanski ve Hise, 2000, s. 309):
• kolaylık,
• site tasarımı,
• finansal güvenlik,
• ürün sunumu ve ürünle ilgili bilgilerdir


#43

SORU:

Fiziksel mağzalardaki 'ızgara düzeni'nin' özellikleri nelerdir?


CEVAP:

Izgara düzeninde mağazada birbiri peşisıra uzun raflar, koridorlar oluşturacak
şekilde yerleştirilir. Birbiri ile ilişkili ürünler aynı koridorda/reyonda yer alır. Böylece müşteriler ilgili reyonları ziyaret ederek satın almak istedikleri ürünleri mağaza içinde rahatlıkla bulurlar. Süpermarketler, oyuncak mağazaları, bakım ürünleri satan mağazalar, vb. ızgara düzenini kullanarak mümkün olan en yüksek miktarda ürünü sergiler. Izgara düzeni her ne kadar estetik görünmese de planlı alışveriş yapan tüketiciler için oldukça kullanışlıdır ve marketi tanıyan müşteriye alışverişte zaman tasarrufu sağlar.


#44

SORU:

Farklı mağaza içi düzen türlerinin sağladıkları avantajlar nelerdir?


CEVAP:

Mağaza içi düzen türleri karşılaştırılacak olursa, farklı düzen türleri tarafından
sağlanan avantajlar şu şekilde özetlenebilir (Vrechopoulos, O’Keefe, Doukidis ve
Siomkos, 2004, s.15-16):
• Izgara düzeni rutin ve planlı alışverişi kolaylaştırır.
• Serbest düzen tüketicilerin mağaza içinde geçirdikleri süreyi artırır ve rahat
(kolay) hareket edilen bir düzen türüdür.
• Yarış pisti ve butik düzeni farklı, ilgi çekici ve eğlendirici bir düzen türüdür


#45

SORU:

'Serbest düzen' kullanılan bir sitenin özellikleri nelerdir?


CEVAP:

Serbest düzen: Serbest düzen kullanılan bir sitede müşteri, istediği ürüne
hemen ulaşır. Ürüne ulaşmak için müşteri ya sanal mağazada yer alan arama motorundan faydalanır ya da her sayfada daimi olarak yer alan ürünün
üzerini tıklar.


#46

SORU:

Sanal mağazalarda kullanılan yarış pisti düzeninin özellikleri nelerdir?


CEVAP:

Yarış pisti düzeni: Yarış pisti düzeni kullanılan sanal mağazalarda müşteriler istedikleri ürüne ulaşabilmek için sitede belirli bir rotayı izlemeye zorlanırlar. Her bir sayfaya iki “koridor” konur ve müşterinin bu koridorlardan
birini seçerek bir sonraki sayfaya geçmesi sağlanır.


#47

SORU:

Sanal mağazalarda 'serbest düzen' kullanan sitelerin özellikleri nelerdir?


CEVAP:

Serbest düzen: Serbest düzen kullanılan bir sitede müşteri, istediği ürüne hemen ulaşır. Ürüne ulaşmak için müşteri ya sanal mağazada yer alan arama motorundan faydalanır ya da her sayfada daimi olarak yer alan ürünün
üzerini tıklar.


#48

SORU:

'Sanal Mağaza Önü' nedir?


CEVAP:

Sanal mağaza önü web sitesinin ana sayfasıdır. Müşterinin sanal mağaza ile ilgili
ilk izlenimi bu sayfa sayesinde oluşacağından, ana sayfa düzenine gerekli önem
verilmelidir.


#49

SORU:

Sanal mağazanın ana sayfasında dikkat edilmesi gereken unsurlar nelerdir?


CEVAP:

Sanal mağazanın ana sayfasında dikkat edilmesi gereken unsurlar aşağıda da verilmiştir:
• Mağaza ismi göze çarpacak şekilde ortaya çıkmalıdır.
• Mağazanın pazardaki konumu vurgulanmalıdr.
• Davetkar olmalıdır. Ana sayfa (mağaza önü) müşteriyi siteye (mağaza içine)
çekmelidir.
• “Mağazaya girişi” kolay olmalıdır.
• Mağazanın taşıdığı ürün sınıflarının tümü ana sayfada gösterilmelidir.
• Grafikler “vitrin” olarak, ikonlar (göstergeler) ise “giriş noktası” olarak kullanılmalıdır.
• Ayırt edici bir kimliğe ve “ruha” sahip olmalıdır.
• Perakendecinin adres ve telefon numarasına yer verilmelidir.
• Çeşitli arama motorlar› tarafından erişilebilir olmalıdır.


#50

SORU:

Sanal mağaza içi tasarımında hangi unsurlara yer verilmelidir?


CEVAP:

Sanal mağaza içi tasarımında aşağıda belirtilen unsurlara yer verilmelidir:
• Sitenin kullanımı ile ilgili talimatlar.
• İşletme hakkında bilgi.
• Ürünlerin ikonları.
• Haberler.
• Alışveriş arabası (siparişler nas›l verilecek?).
• Ürün arama motoru.
• Fiziksel ürünün yeri (mevcut ise).
• Müşterinin giriş yapacağı talimat (login) (eğer sadakat programı veya müşteriye özel sunum uygulanıyorsa).


#51

SORU:

Sanal mağazalarda ödeme hangi şekillerde gerçekleşebilir?


CEVAP:

Sanal mağazalarda ödeme farklı şekillerde gerçekleştirilebilir: kredi kartıyla,
elektronik kredi kartları ile, elektronik para ile, elektronik çeklerle veya açık hesaplarla ödeme yapılabilir.


#52

SORU:

Sanal mağazalarda kredi kartıyla ödeme nasıl yapılır?


CEVAP:

Kredi kartıyla ödeme: internette alışverişte en sık kullanılan ödeme şeklidir.
Fiziksel mağazalarda yapılan kredi kartıyla ödemeye benzer. Müşteri sipariş
verirken ödemeyi kredi kartıyla yapacağını bildirir ve gerekli bilgileri verir. Siparişin bedeli müşterinin kredi kartı hesabından çekilir ve ürünler müşteriye gönderilir. Bu şekilde alışveriş tamamlanır. Güvenlik kaygısı nedeniyle
son yıllarda özel şifreli kredi kartları ve dijital imza uygulamalar› baz› işletmeler tarafından başlatılmıştır. 


#53

SORU:

Sanal ödeme şekillerinden olan 'elektronik kredi kartı' nasıl kullanılmaktadır?


CEVAP:

Elektronik kredi kartlarıyla ödeme: Yeni geliştirilmeye çalışılan bir sistemdir.
“SET (Secure Electronic Transaction) Protokolü” çalışmasının tamamlanmasıyla uygulamaya konulacaktır. Elektronik kredi kartlarında hem hatalı ödeme ve işlemin reddedilmesi gibi sorunlar giderilecek, hem de güvenlikte yaşanan sorunlar ortadan kaldırılacaktır. Satıcı işletme ile müşteri arasında iki
tür anahtar kullanılarak alışveriş gerçekleşeceğinden hırsızların gizli bilgilere ulaşması zorlaşacaktır.


#54

SORU:

Sanal ödeme şekillerinden 'elektronik para' nasıl kullanılmaktadır?


CEVAP:

Elektronik para ile ödeme: Bu sisteme göre müşteri bankadaki parası karşılığında elektronik para birimi satın alabilmekte ve sanal alışverişte bu para
birimini kullanmaktadır. Söz konusu sistemin çalışabilmesi için satıcı işletmenin özel bir yazılıma sahip olması gerekir. Hâlâ deneme aşamasında olan bu uygulamanın kullanılmaya başlamasıyla, sanal ortamda alışverişin artacağına inanılmaktadır. 


#55

SORU:

Sanal mağazalarda geçen 'elektronik çek ile ödeme' nasıl yapılmaktadır?


CEVAP:

Elektronik çeklerle ödeme: Elektronik para sistemine benzeyen ve geleneksel seyahat çeklerini andıran bir ödeme aracıdır. Banka hesabı karşılığında
müşteri özel şifrelenmiş çek numaralarına sahip olmakta ve sanal ortamda
ödeme yapabilmek için bu numaraları satıcıya iletmektedir.


#56

SORU:

Sanal ödeme için kullanılan yöntemlerden biri olan 'açık hesap ile ödeme' nasıl gerçekleştirilmelidir?


CEVAP:

Açık hesap ile ödeme: Bu ödeme şeklinde müşteri satıcıya satın alma taahhüdünde bulunur ve ürünün mülkiyeti müşteriye geçer. Müşteri daha sonra geleneksel yöntemlerin biriyle (kredi kart›, çek, nakit) ödemeyi gerçekleştirir.


#57

SORU:

'Koridor genişliği' sanal sitelerinin hangi özellikleridir?


CEVAP:

“Koridor genişliği” sitenin ne kadar kalabalık göründüğü ve kullanılan yazıların ve resimlerin büyüklükleri ile ilgilidir.


#58

SORU:

'Demirbaş' web siteleriyle ilgili hangi özelliktir?


CEVAP:

“Demirbaş” web sitesinin ne kadar yalın veya karmaşık olduğu ile ilgilidir.


#59

SORU:

Sanal mağazalardaki ödeme noktalarının geleneksel mağazalara göre daha karmaşık olmasının 3 sebebi nedir?


CEVAP:

Sanal mağazalardaki ödeme noktası geleneksel mağazadakilere nazaran biraz daha karmaşıktır. Bunun üç sebebi bulunur:
1. İnternet üzerinden alışveriş yapan müşteriler güvenlik ve mahremiyet konusunda, fiziksel mağazadan alışveriş yapanlara göre daha hassastırlar.
2. İnternet üzerinden alışveriş yapan müşteriler, ödeme yapabilmek için fiziksel mağazadan alışveriş yapanlara göre daha fazla çaba harcamak zorunda kalırlar. En basit haliyle müşteri, ürün modeli ve miktarını, teslimat adresini, e-posta adresini, teslimat tercihlerini ve kredi kartı numarasını belirtmek zorundadır. Ayrıca ev, iş ve cep telefonu numarası, mesleği, vb. ile ilgili bilgileri de vermek zorunda kalabilir.
3. İnternet üzerinden alışveriş yapan müşteriler şaşkınlık yaşayabilirler. Ödeme noktasına varana kadar teslimat maliyetleri ile ilgili hiçbir bilgi verilmezken, burada belirtilen fiyatlar müşteriler tarafından yüksek bulunabilmektedir.